Rozdíl mezi POP3, IMAP a ActiveSync


Revize textu: 29.6.2022

Při nastavování e-mailu v poštovním klientovi je na výběr mezi protokoly POP3 a IMAP.

U protokolu POP3 se stahují e-mailové zprávy z mailserveru do lokálního počítače a jsou uloženy v něm, u protokolu IMAP poštovní klient zobrazuje poštu, která je uložena na mailserveru. Výhody a nevýhody obou protokolů jsou následující:

POP3

+ Stažené e-maily jsou k dispozici i bez připojení k internetu.
+ Kapacita archivu e-mailů je omezena pouze velikostí pevného disku lokálního počítače.
+ Poštu lze poměrně snadno zálohovat.
+ Pošta nezabírá téměř žádný prostor z kapacity hostingové služby, e-maily na mailserveru čekají pouze na stažení poštovním klientem.
- Nevhodný pro sdílení jedné e-mailové schránky na více počítačích (složky se mezi zařízeními nesynchronizují).
- Zálohování pošty musí provádět uživatel.
- Nevhodný pro zařízení s malou kapacitou (např. mobily).
- Nevhodný na kombinaci s webmailem.

U POP3 lze v poštovním klientovi nastavit zda má, či jak dlouho, udržovat kopii e-mailů k možnému stažení jiným zařízením. Častou chybou zákazníků je, že nechávají zaškrtnuto "Nechat kopii na serveru", čímž si schránku nebo docela celý diskový prostor časem zaplní.
 

IMAP

+ Stažené e-maily mohou být (dle nastavení synchronizace složek) k dispozici i bez připojení k internetu.
+
Vhodný na sdílení jedné e-mailové schránky na více zařízeních (počítač/mobil/webmail), všude jsou k dispozici stejné složky, odeslaná pošta apod.
+ Vhodný pro výběr pošty na zařízení s malou kapacitou (např. mobily).
+ Zálohování by měl provádět provozovatel mailserveru.
+ Vhodný na kombinaci s webmailem. Po přihlášení do webmailu je k dispozici vše tak, jak je v poštovním klientovi.
- Je vhodné stálé připojení k internetu.
- Kapacita archivu e-mailů je omezena koupeným prostorem u provozovatele e-mailových služeb (je podstatně menší, než kapacita lokálního počítače).
- Z důvodu rychlosti není vhodné, aby v jedné složce byly desetitisíce zpráv, je třeba poštu třídit do složek.

U IMAP lze v poštovním klientovi nastavit, které složky se mají stahovat do lokálního zařízení, takže je pak pošta dostupná i bez připojení k internetu

Připojení přes Exchange ActiveSync

+ Kapacita archivu e-mailů je neomezená.
+
Vhodný na sdílení jedné e-mailové schránky, kalendářů, kontaktů a poznámek na více zařízeních (počítač/mobil/webmail), všude jsou k dispozici stejná data.
+ Vhodný pro výběr pošty na zařízení s malou kapacitou (např. mobily).
+ Zálohování provádí provozovatel mailserveru.
+ Vhodný na kombinaci s webmailem. Po přihlášení do webmailu je k dispozici vše tak, jak je v poštovním klientovi.
- Z důvodu rychlosti není vhodné, aby v jedné složce byly desetitisíce zpráv, je třeba poštu třídit do složek.
- Vyšší cena, ale lze provozovat i jen pro některé schránky na doméně.

Neomezený e-mail

Tip: Ať používáte IMAP, POP3 nebo webmail, doporučujeme třídit poštu do složek a mazat nepotřebné e-maily. Při mazání e-mailů se zpravidla přesunou do složky Koš nebo Odstraněná pošta, pro úplné vymazání a uvolnění místa, je potřeba vymazat její obsah.

Užitečné odkazy: Parametry pro nastavení elektronické pošty u Webhostingu C4 | Nastavení e-mailových klientů